Wereld Suïcide
Preventie Week
Zo doe je mee van 8-14 september 2025
Wat kan jij doen?
Op woensdag 10 september is het World Suicide Prevention Day. Een dag waarop we stilstaan bij het belang van suicidepreventie. Omdat we vinden dat het onderwerp veel meer aandacht verdient, organiseren we rondom 10 september de Wereld Suïcide Preventie Week (WSPW). Die start op maandag 8 september. En jij kunt daarin veel betekenen. Elke 40 seconden stapt er iemand op de wereld uit het leven. In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er 5 per dag. Elke suïcide raakt 135 mensen.
We hebben jouw hulp hard nodig om deze cijfers naar beneden te halen. Help jij mee? Of je actie nu klein of groot is, alles draagt bij aan onze missie: een land waar niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfdoding.
Wat kun jij doen?
Wandel mee met Walk into the Light, organiseer een inzamelactie met het 113 Fonds of bestel een lintje.
Aan de slag als professional
Schenk aandacht aan de Wereld Suïcide Preventie Week, organiseer een (Gatekeeper)training.
Zichtbaar in de gemeente
Een 1K Z1E J3 campagne in de gemeente of regio, deel hoopvolle kaartjes uit en speld een lintje op.
Volg een training
Achter het taboe, vind je de woorden. Leer te praten over zelfdoding met interactieve trainingen van 113.

Speld een lintje op voor hoop,
herinnering en verbondenheid
Activiteiten
Door het hele land worden van 8 t/m 14 september activiteiten georganiseerd. Of je nu ’s ochtends meeloopt met een Walk into the Light, kennis opdoet op de conferentie, deelneemt aan de Man in Mind Meet-up, één van de webinars volgt of een actie organiseert voor het 113Fonds – samen gaan we op zoek naar woorden om suïcidaliteit bespreekbaar te maken. Zo doorbreken we het taboe op praten over zelfdoding. Wil je gelijk aan de slag en leren welke woorden je kunt gebruiken? Volg dan de online training.
Download de toolkit
De week waarin we in heel Nederland extra aandacht gaan vragen voor suïcidepreventie. Download de toolkit en deel ‘op zoek naar woorden’ via jullie nieuwsbrief, website of social media kanalen.